maandag 7 februari 2011

Handig lijstje

Jaaaaren geleden heb ik ooit uit een Knip een handig lijstje gehaald, hierop staat vermeld hoeveel stof je voor de meeste naaidingen nodig hebt, en met naaidingen wordt hier wel 'gewone' kledij bedoeld en geen 'leuke dingen' zoals een potlodenrol of poppenkleertjes of papieren zakdoekendooshoesje, waarmee ik niet wil zeggen dat kleding maken niet leuk zou zijn ;-)
Ik deel dit lijstje graag met iedereen die er iets aan zou hebben.


Meeneemlijstje

Handig om te bewaren en mee te nemen bij het winkelen.  Dit lijstje is gebaseerd op eenvoudige modellen in de maten 36 t/m 44; kleinere of grotere maten hebben minder of meer stof nodig, ook diepe plooien, extra grote zakken, een brede overslag of asymmetrische sluiting vragen doorgaans meer stof.
Maar als vuistregel gelden de volgende benodigdheden :


model
stofbreedte 90 cm
stofbreedte 150 cm
rechte rok
2 x hoogte + tailleband
1 x hoogte + tailleband
klokrok
2 x hoogte + tailleband
2 x hoogte
½ cirkelrok

2 x hoogte + ± 30 cm
hele cirkel

4 x hoogte + ± 60 cm
bloes, mouwloos
2 x hoogte
1 x hoogte
bloes, korte mouw
2 x hoogte + kraag + mouwlengte
1 x hoogte + kraag + mouwlengte
bloes, lange mouw
2 x hoogte + kraag + mouwlengte
1 x hoogte + kraag + mouwlengte
broek
2 x hoogte + zakken
1 x hoogte + zakken + tailleband
short
2 x hoogte
1 x hoogte + zakken + tailleband
rechte jurk
2 x hoogte + mouwlengte
1 x hoogte + mouwlengte
overall met mouwen
2 x hoogte + mouwlengte
1 x hoogte + mouwlengte
colbert met rechte mouweninzet en reverskraag
2 x hoogte + 2 x mouwlengte (onvoordelig)
2 x hoogte + mouwlengte
jas (één rij knopen)

2 x hoogte + mouwlengte
jack

2 x hoogte + mouwlengte

reken hierbij wel iets extra voor naden en zomen

1 opmerking:

  1. Ik denk dat ik dat hier maar eens ga afprinten en in mijn portemonnaie bewaren voor ge-weet-maar-nooit-welk-stofke-uw-pad-kruist!

    BeantwoordenVerwijderen